תכנון בית חכם: כל מה שאתם צריכים לדעת

תכנון בית חכם

תכנון בית חכם: כל מה שאתם צריכים לדעת

מה עולה לכם בראש כאשר אתם שומעים את צירוף המילים "בית חכם"? האם אתם חושבים על טכנולוגיה וחדשנות? האם על חיסכון בחשמל? האם על תפעול הבית בשלט רחוק? אם עניתם כן על אחת השאלות האלה, דעו שקו המחשבה שלכם הוא נכון.

בית חכם הוא אוסף מערכות חכמות לבית המנוהלות דרך מערכת ממוחשבת מרכזית. התחום עצמו נמצא בפיתוח אינטנסיבי מזה עשור אך כיום הוא כבר נמצא נגיש לכלל האוכלוסייה ומכשירים חכמים נמכרים כיום בארץ בחנויות החשמל והאלקטרוניקה.

גם חברות נוספות בעולם שאינן נמצאות באופן ישיר קשורות לבית החכם מפתחות את התחום. לדוגמה חברת איקאה שעובדת על סדרה של רהיטים חכמים לבית. ומה הפלא שכולם רוצים להיכנס לשוק הבית החכם? הדרישה למוצרי בית חכם רק עולה ועולה.

תאגיד הדאטה העולמי International Data Corporation (IDC) ערך מחקר בו התגלה שברבעון האחרון של 2021 נשלחו יותר מ – 220 מיליון משלוחי מכשירי בית חכם ברחבי העולם. בהשוואה לרבעון השלישי של אותה שנה, חל גידול של יותר מ- 10% במכירות מוצרי בית חכם.

כאן בישראל הקטנה שוק המוצרים לבית החכם הולך וגדל וניתן לומר כי קרוב ל – 20% מבתי האב במדינה כבר התקינו מוצר בית חכם. אם נשווה את הנתונים לארצות הברית הענקית גלה ששם מוצרי הבית החכם נמצאים בכל בית שני – אז מה הפלא שהשוק רק הולך וגדל?

אם אתם נמצאים בשלבים של תכנון בית חכם או רק בודקים את האופציה לתכנון בית חכם לבית קיים או חדש, חשוב שתקראו את הדברים הבאים. קיים היום מידע רב ברחבי הרשת והכל כתוב בשפה מאוד מקצועית וגבוהה, אז עשינו סדר בעניינים וכתבנו על בית חכם בשפה קלה וזורמת כך שכל אחד יבין בקלות במה מדובר.

בית חכם

דעו מה אתם מחפשים

בשביל לדעת מה אתם רוצים מהבית העתידי שלכם צריך קודם כל לדעת אילו מערכות קיימות בשוק ומהן האופציות. אחרי שתבררו זאת תוכלו לחזור לביתכם העכשווי ולהתחיל להבין מה רלוונטי מתוך ההיצע לביתכם ובני משפחתכם.

בידקו את הרגלי הצריכה היום יומיים שלכם, אילו מכשירים אתם שוכחים לכבות, אילו מכשירים הייתם רוצים שיתפעלו אוטומטית ואיזה הרגלי צריכה דורשים יותר תשומת לב מבחינת צריכת חשמל. 

תבקשו מכל בני המשפחה לבצע ניטור של הדברים האלו ותקיימו שיחה משפחתית בה כל אחד יעלה את הטענות והנקודות שלו. ברגע שתעשו תיאום ציפיות עם המשפחה ותדעו את ההעדפות של כל אחד תוכלו לתכן את הבית שלכם באופן המדויק ביותר ואיך יוצרים בית חכם שמתאים לכולם.

לאחר שתדעו איך מתנהל הבית שלכם בכל חלקי היום, תוכלו להתחיל לבצע איפיון של מערכת בית חכם ולבחור אילו מערכות בית חכם אתם רוצים להתקין אצלכם בבית.

בית חכם

מערכות בית חכם נפוצות

קיימים מספר רב של מוצרי בית חכם ומערכות בית חכם שניתן להתקין בבית בהתאם לצורכי המשפחה:

  • מערכת בית חכם השולטת על כניסה ויציאה מהבית
  • מערכת בית חכם השולטת על מיזוג ואיוורור הבית
  • מערכת בית חכם השולטת על מערכות השמע (רמקולים וסאונד)
  • מערכת בית חכם השולטת על אמצעי אבטחה בפנים הבית ומחוצה לו
  • מערכת בית חכם השולטת על התאורה בבית 
  • מערכת בית חכם השולטת על הפעלת מוצרי חשמל 
  • מערכת בית חכם השולטת על השקיית גינה

 

אם נתקלתם בקשיים בתכנון הבית או שאתם מבינים כי הידע שיש לכם בתחום לוקה מעט בחסר יש לא מעט חברות שמוכנות לעשות את כל העבודה בשבילכם.

מעבר להתקנה של הבית החכם תוכלו להיעזר באנשי המקצוע גם לצורך תכנון הבית. כך תוכלו להיות בטוחים כי אתם מקבלים את המוצר האיכותי ביותר במחיר יחסית זול ולא דרך השוק הפרטי וגם תקבלו ייעוץ והכוונה החל משלבי התכנון של הבית החכם.

בית חכם

אל תתפשרו על האיכות אבל גם לא על המחיר

כאן יש שני צדדים עיקריים לסעיף זה. האחד הוא לשלם יותר מידי עבור מוצר באיכות מסוימת שהיא טובה והשני הוא לשלם מחיר נמוך מידי ולקבל טכנולוגיה ברמה משמעותית פחות טובה ומוצר שאינו נחשב לאיכותי.

שתי האפשרויות דורשות התייחסות הולמת. מי מכם שיכול להרשות לעצמו לקנות את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר אצל החברה שנחשבת לטובה ביותר יכול לעשות זאת ולהיות בטוח כי קיבל מוצר איכותי אם כי במחיר לא מאוד משתלם. 

אך מצד שני יש אפשרות לחסוך בעלויות מיותרות רק מבדיקה מספיק מעמיקה בשטח ובירור קצר של חברות ומוצרים שנחשבים לאיכותיים.

ולמרבה ההפתעה לא כולם יהיו במחיר גבוה. השיטה כאן היא לקרוא ביקורות.

לא לקנות לפי שם המוצר או החברה או לפני המחיר הנמוך ביותר אלא לחפש את האמצע.

חברות רבות התחילו להיכנס לתחום מה שאפשר למחירים של המכשירים לרדת במעט.

לדוגמה חברת שיאומי הסינית נחשבת לחברת לואו קוסט בתחום אם כי רבים מהמוצרים שלהם עומדים בסטנדרט האיכות.

היכן שניתן השתדלו להתייחס לכל מוצר לגופו ולא רק לשם החברה שייצרה אותו.

בית חכם

7 מוצרים נפוצים בבתים חכמים

עד כמה שבתים חכמים מעוצבים בהתאמה אישית, כל משפחה והצרכים שלה בסופו של יום ניתן למצוא מספר מוצרי בית חכם נפוצים שאפשר למצוא כמעט בכל בית:

  1. מרכז בקרה (המח של הבית החכם) – זהו המכשיר החכם אליו מתחברים שאר המכשירים והמערכות המחכמות בבית והוא מרכז תחתיו את התפעול של שאר המערכות. לכל חברה קיים מרכז בקרה אחר: לשיאומי יש את ה- GATEWAY, לאפל יש את ה – HOMEKIT, לאמזון יש את ALEXA ולגוגל יש את Google Home. היות ומוצרי בית חכם הם מוצרים טכנולוגיים תוכלו למצוא מגוון מוצרי בית חכם ל חברות טכנולוגיות מובילות ביניהן סמסונג, פיליפס, ג'נרל אלקטריק, סימנס ועוד.
  2. מצלמות חכמות המשדרות בלייב את מה שקורה בבית הישר למכשיר הטלפון שלכם. לרב הן משמשות כמעין מערכת בטחון ואזעקה.
  3. חיישני תנועה שנועדו לזהות תנועה בבית או בחצר.  
  4. שקע חכם המאפשר כיבוי והדלקה של מכשיר חשמלי גם אם אתם נמצאים מחוץ לבית.
  5. חיישני טמפרטורה המנטרים את הטמפרטורה בחדר ובהתאם לאוטומציות שקבעתם יבצעו פעולה נוספת כאשר חם מדי או קר מדי בחדר.
  6. חיישני כניסה נועדו בעיקר לחלונות ודלתות והמטרה שלהן היא להתריע לבעלי הבית כאשר אלה נפתחים או נסגרים. בבתים מסוימים יש המשתמשים בהם כמעיין מערכת אזעקה ובטחון לבית.
  7. מנעול חכם המאפשר פתיחה ונעילה של הדלת באמצעות טביעת אצבע, קוד או הפעלת אפליקציה בנייד.
בית חכם

התקנה של מערכות בית חכם

אם יש לכם ידע טכני וחיבה לטכנולוגיה תוכלו לחבר בעצמכם את מערכות הבית החכם, אך אם מדובר במערכות מורכבות השולטות על כמה איזורים במקביל – עדיף שתשאירו את העבודה למומחים.

אספנו 3 טיפים שכל אחד צריך לדעת ולהכיר לפני שהוא מתקין בבית מערכות בית חכם:

  1. הזמינו אנשי מקצוע – חלק ממוצרי בית חכם אפשר להתקין בצורה עצמאית למשל שקע חכם או חיישן טמפרטורה. לעומתם יש מוצרי בית חכם אשר זקוקים להתקנת אנשי מקצוע כמו מנעולן שיתקין מנעול חכם או חשמלאי שיתקין שקע חכם המתחבר לדוד. כל חיבור חוטים לחשמל ללא ידע וניסיון מתאים, עלול לגרום לשריפה בבית, עדיף שלא להסתכן, לשמור על הבטיחות של כל בני הבית ולהזמין חשמלאי מוסמך. אם יש בידיכם את תוכניות החשמל של הדירה, עבודת ההתקנה תהיה אפילו מהירה יותר.
  2. בדקו כמה מכשירי בית חכם אתם צריכים – כאשר מתכננים בית חכם צריך לקנות את המוצרים עצמם. חשוב שתדעו אילו מוצרים צריכים להיכלל במערכת שתתקינו על מנת שתקנו הכל מראש ולא תמצאו את עצמכם במהלך ההתקנה חסרי אונים כי רכשתם מעט מדי מוצרי בית חכם או שקניתם את המוצרים הלא נכונים. חשוב שתדעו מראש איזה חלקים של מערכות הבית החכם אתם קונים ואיזה חלקים מספקת לכם החברה שתתקין עבורכם את הבית החכם. 
  3. היערכו מראש לפתרון תקלות ובעיות – מה קורה אם יש תקלה במערכת הבית החכם? למי קוראים? האם יש מוקד תמיכה הפעיל 24 שעות גם בימי שבת וחג? חשוב לדעת מראש מהן התקלות הנפוצות במערכות בית חכם וכיצד פותרים אותן בדרך הבטוחה ביותר והמהירה ביותר.

 

כאשר מדובר בהתקנה של מספר מוצרי בית חכם מודדים, לרב ההתקנה קלה ומהירה והיא מסתיימת תוך מספר שעות. אך כאשר מדובר בהתקנה מורכבת הכוללת מספר מערכות בית חכם (לעיתים בבתים בעלי מספר קומות) ההתקנה נמשכת מספר שבועות ולעיתים אף מספר חודשים.

בית חכם

ובכל זאת הבית החכם לא יכול לעשות הכל עבורכם

אמנם חיבור הבית למערכות בית חכם הופכת את החיים בו לנוחים יותר, עדיין חשוב לזכור כי הבית החכם לא יכול להחליף את בני האדם ועד כמה שהוא מבצע עבורנו פעולות מסוימות בצורה אוטומטית יש פעולות שאנחנו חייבים לעשות בכדי למנוע תקלות ובעיות במוצרי החשמל שלנו.

למה הכוונה? הבית החכם יעבוד בצורה תקינה כל עוד אנחנו נזכור שיש דברים שתלויים בנו. אם נתקין שקע חכם לקומקום החשמלי, אך לא נזכור למלא אותו במים כל ערב לפני שנלך לישון הרי שבבוקר כשקומקום יפעל בצורה אוטומטית, עלולה להיווצר שריפה.

דוגמה נוספת היא הפעלת מכונת כביסה בצורה אוטמטית. אם לא נזכור להכניס נוזל כביסה טרם ההפעלה, קיים סיכוי גדול כי המכונה תתקלקל.

ומה עם תקלות?

היות ומוצרי הבית החכם "מתקשרים" ביניהם באמצעות חשמל ואינטרנט, צריך לבדוק מה קורה למערכות כאשר יש הפסקת חשמל או כשיש תקלה באינטרנט: האם המערכת חוזרת לתפעול כאילו כלום לא קרה? האם יש צורך לבצע אתחול של המערכת מחדש והגדרת על הפעולות מחדש? האם המתקין שהזמנתם לחבר את מערכות הבית החכם מעניק ביטוח או שירות תיקונים במקרים של תקלות מסוג זה?

תקלה נוספת שעלולה להתרחש או אולי נכון יותר לומר סכנה הקשורה במערכות בתים חכמים היא פריצה של האקרים. במקרים כאלה ההאקרים בוחרים לשנות את הגדרות הבית החכם ולגרום לנזקים.

לרב התקנת תוכנות הגנה וחסימה בעזרת סיסמאות חזקות עוזרות להגן על מערכות הבית החכם.

בית חכם

בשורה התחתונה – כמה זה עולה לי?

בקצרה נאמר שככל שמערכת הבית החכם כוללת יותר מוצרים ויותר חיבורים וככל שההתקנה מורכבת יותר, כך מחירו של הבית החכם יהיה גבוה יותר.

במידה ויש לכם ידע טכני קל וניוסן עם חיבור מוצרי חשמל ואפליקציות לרשת האינטנרט הביתי, כך תוכלו לבצע התקנה עצמאית ולחסוך בכספים.

מן הצד השני התקנות כאלה עלולות להסתבך.

במקרים כאלה מומלץ להזמין טכנאי מוסמך שיעשה סדר בדברים ויתקין את מוצרי הבית החכם ללא תקלות.

מערכות בית חכם (תלוי במספר המוצרים כמובן) נעות בין עלויות של כמה מאות שקלים לכמה מאות אלפים.

סיכום

פלאי הטכנולוגיה מאפשרים לכל בית כיום להפוך מסתם עוד בית רגיל בבניין לבית חכם החוסך בחשמל ומתנהל בצורה יעילה יותר.

אם בעבר בתים חכמים היו נחלתם של העשירים ושל חובבי הטכנולוגיה, הרי שכיום מערכות בית חכם הן מערכות נפוצות מאוד המותקנות בכל מגדל מגורים ובניין משרדים. תאמינו או לא אבל קיים סיכוי גדול שאצל אחד השכנים שלכם מותקן לפחות מוצר אחד של בית חכם.

תכנון בית חכם אינו דבר מהיר שיש לעשות כלאחר יד, חשוב לבצע איפיון נכון ותכנון נכון של מערכות הבית החכם בכדי להוזיל עלויות, בכדי לבצע את ההתקנה בצורה הטובה ביותר וכדי ליהנות מבית שקל יותר לחיות בו.

אם גם אתם רוצים להפוך את הבית שלכם לבית חכם, השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם בהקדם

מכירים מישהו שהמאמר יכול לעניין אותו?שתפו איתו:

כל התקנה היא דבר אינדיבידואלי מבחינת הזמנים. ישנם התקנות היכולות לקחת כמה שעות בודדות, וישנם התקנות שיכולות לקחת ימים שלמים. אתר 'בית חכם' אינו מתפשר על זמני ההתקנה, ומתחייב לעמוד בכל הזמנים אשר סוכמו מראש עם הלקוח

אתר 'בית חכם' משתמש בציוד המתקדם ביותר שנמצא כרגע בכל העולם וזאת על מנת לתת ללקוח חוויה טכנולוגית ומתקדמת ולא מתפשרת על איכות

חשוב להבין שאנחנו עובדים עם הציוד המתקדם ביותר בשוק ונותנים ללקוחותינו את המחיר הריאלי ביותר על פי מה שקורה כיום בישראל ובעולם. אצלנו אין העלאות מחיר לא מוסברות. כל ההליך הוא שקוף מאוד ומסוכם מראש לפני תחילת העבודה

אנחנו נותנים כמובן אחריות על המוצרים שאנחנו מספקים ועל ההתקנה עצמה. אנחנו תמיד זמינים ללקוחותינו בכל יום ובכל שעה על מנת לתת חווית שירות מהטובות ביותר שיש כיום בשוק הישראלי

רוצים לשדרג את איכות החיים ? הגעתם למקום הנכון ! השאירו פרטים ונשמח לעזור לכם.

מחפשים לשדרג את איכות החיים בבית?

דברו איתנו עוד היום!