איך הופכים בית רגיל לבית חכם?

בית רגיל לבית חכם

איך הופכים בית רגיל לבית חכם?

אם בעבר היינו רואים בתים חכמים בתוכניות טלויזיה או בסרטי קולנוע ונפעמים כי האור נדלק במחיאת כף או שהמוזיקה החלה להתנגן בחדר פשוט כי הגיבור ביקש זאת, הרי שכיום אפשר למצוא בתים חכמים בכל עיר ואפילו בכל שכונה ועשות בדיוק את אותו הדבר אצלינו בבית. 

המושג בית חכם הפך בשנים האחרונות לסמל סטטוס של אנשי הייטק, עשירי העולם ואוהבי טכנולוגיה. אך הודות להתפתחויות טכנולוגיות (האינטרנט של הדברים – IOT) והודות לעליה בביקוש למוצרי בית חכם, הוא הפך לנחלת הכלל. 

מהו בית חכם?

ממש כמו טלפון חכם או טלוויזיה חכמה המתחברים לאינטרנט, גם בית חכם הוא בית המתחבר באמצעות מכשירים (גאדג'טים) שונים אל האינטנרט  והוא מאפשר לבעלי הבית לשלוט בקלות בכל מערכות התפעול מרחוק ומקרוב. 

ניתן להתקין מגוון מערכות לתפעול השוטף של הבית:

  • מערכת בית חכם לשליטה על כניסה ויציאה כגון דלתות, חלונות ושערים
  • מערכת בית חכם לשליטה על מיזוג אוויר 
  • מערכת בית חכם לאבטחת הבית מבפנים ומבחוץ
  • מערכת בית חכם לשליטה על התאורה בבית 
  • מערכת בית חכם להפעלת מוצרי חשמל 
  • מערכת בית חכם להשקיית גינה 

איך יודעים איזה סוג של בית חכם מתאים לי?

בכדי להבין איזה סוג של בית חכם אתם צריכים, צריך להבין תחילה כיצד מתנהלת המשפחה במהלך השבוע בבית ואילו מכשירים יעזרו לה להתנהל בצורה טובה יותר. קיימות מספר שאלות חשובות שמומלץ לענות עליהן כשאתם מתכננים להפוך את הבית לבית חכם, הבאנו עבורכם שתיים מהן:

  1. מהי השגרה בבית? – כתבו על דף כיצד נראה יום טיפוסי במשפחה שלכם ובדקו מה הצרכים שלכם. לדוגמה, אם אתם קמים בכל יום בשעה שש  בבוקר כדי להדליק את הדוד (כך שיהיו לכם מים חמים לשעה שבע בבוקר), בעזרת התקנת מתג חכם לדוד תוכלו לקבוע אוטומציה (להגדיר פעולה שתתרחש בכל יום באותה השעה) שתדליק עבורכם את הדוד בשעה שש. עכשיו, תוכלו להישאר במיטה וליהנות מ45 דקות נוספות של שינה. 
  2. מתי הבית ריק? מתי הבית מלא? – בשעות בהן הבית ריק (כשאתם בעבודה והילדים בבית הספר) האם יש צורך להפעיל את כל מערכות החשמל והתאורה? בעזרת מערכת בית חכם תוכלו לדוגמה לגלות שהשארתם את האור בחדר הילדים דולק או את המזגן בסלון עובד, לחיצה אחת וקטנה ותוכלו לכבות אותם בדרך לעבודה. גם במקרה הזה ניתן להגדיר אוטומציה אשר מפעילה וסוגרת את המערכות בבית בהתאם למספר האנשים הנמצאים בו בכל זמן. 

עכשיו כשאתם יודעים פחות או יותר מה הצרכים שלכם מהבית החכם תוכלו לבחור בין מערכת פשוטה למערכת מתקדמת. 

בית רגיל לבית חכם בדרך המהירה ביותר
בית רגיל לבית חכם בדרך המהירה ביותר

בית חכם בשיטת עשה זאת בעצמך

מערכת פשוטה של בית חכם היא מערכת בשיטת "עשה זאת בעצמך". אתם קונים לבד את מכשירי הבית החכם (מנעול חכם, שקע חכם, נורה חכמה, מתג לדוד, חיישן טמפרטורה, חיישן תנועה ועוד) ומתקינים בצורה עצמאית. 

כמובן, שמערכת פשוטה תהיה זולה יותר ומחירה יהיה כמה מאות שקלים בהתאם למספר המוצרים שתרכשו. לרב, ניתן להתקין את המערכת הזו בבתים קיימים בהתקנה עצמית כשכל מה שצריך הוא מעט הבנה וידע בחיבור מכשירים למסוג זה אינטרנט.

קיימים בשוק מגוון מותגים של מוצרי בית חכם מתוכם תוכלו לבחור כגון מערכת בית חכם של שיומי, אקארה (Aqara), סנסיבו ועוד. מומלץ כמובן לערוך השוואה בין כמה חברות ולבחור בחברה המציעה מענה כולל לכל הצרכים שלכם. 

עוד חשוב לדעת כי אם אתם בוחרים במערכת פשוטה לבית חכם יכול להיות שתצטרכו לרכוש גם מכשיר הנקרא מרכזייה המרכז אליו את כל מערכות ההפעלה של המכשירים החכמים בבית. כך, במקום שבנייד תהיה אפליקציה חכמה להפעלת הדוד, אפליקציה חכמה להפעלת הקומקום החשמלי, אפליקציה חכמה להפעלת המזגן תהיה על הנייד או על הטאבלט אפליקצייה חכמה אחת שתרכז תחתיה את כל המכשירים במקום אחד. 

מערכת מתקדמת של בית חכם

לעומת המערכת הפשוטה המערכת המורכבת היא מערכת בית חכם שמתקינים כשהבית נמצא בשלב הבנייה. במקרה כזה ניתן כבר להתקין מערכות מתקדמות הרבה יותר, השולטות על מגוון רחב של מערכות תפעול הבית היות והמערכת מותקנת על התשתית הקווית של הבית. 

המחיר כמובן בהתאם ונע בין כמה אלפי שקלים לכמה מאות אלפי שקלים היות ולא ניתן להרכיב את המערכת המורכבת באופן עצמאי ויש צורך באנשי מקצוע מהתחום. 

זמן ההתקנה של מערכות מתקדמות לבית חכם נמשך תקופה ארוכה הנמשכת בין כמה חודשים ואף שנה שלמה. 

היות ומדובר במערכות מורכבות בעלות זמן ההתקנה ארוך, נוהגים להתקין אותן בעיקר בבתים פרטים הנמצאים בבנייה, מגדלי מגורים ובנייני משרדים. 

מהם היתרונות של הבית החכם? 

מלבד היכולת להפעיל או לסגור מכשיר חשמלי כזה או אחר מרחוק, להתקנת בית חכם יש יתרון נוסף והוא הגדרת פעולות שיעשו בצורה אוטומטית כך שלכם יהיה יותר קל להתנהל בבית. לדוגמה, בעזרת שקע חכם של שיומי תוכלו להגדיר זמן הדלקה אוטומטית לקומקום החשמלי לשעה שש וחצי בבוקר בכל בוקר.

אך מלבד השליטה מרחוק והאוטומציה קיימים גם יתרונות נוספים:

  1. בית חכם הוא סמל סטטוס כי הוא הופך הבית לחדשני יותר וקל יותר לתפעול. במקרים מסויימים מערכת בית חכם אף מעלה את ערכו של הנכס אם אתם רוצים למכור אותו. 
  2. חיסכון בהוצאות – מערכת הבית החכם עוזרת לכם לא רק לתפעל את הבית מרחקו אלא גם לקבל מידע על התפעול של המכשירים השונים המחוברים לבית החכם. לדוגמה, תוכלו לקבל מידע לגבי צריכת החשמל של מכונת הכביסה או לדעת כמה זמן דלקה המנורה החכמה בחדר הילדים. המידע הזה מאפשר לכם לקבל מידע מדויק יותר על הוצאות החשמל ובטווח הרחוק אף להביא לחסכון בהוצאות כי לא יהיה יותר אור שדולק סתם ומבזבז חשמל א מכשיר חשמלי שעובד כשאין אף אחד בבית.
איך הופכים בית רגיל לבית חכם בצורה בטוחה
איך הופכים בית רגיל לבית חכם בצורה בטוחה

מהם החסרונות של הבית החכם? 

עד כמה שמערכת בית חכם עושה את החיים קלים יותר, היא לא חפה מחסרונות וחשוב להכיר אותם:

  1. למרות שניתן לבצע אוטמציות ולהפעיל את המערכת בשלט רחוק, עדיין יש פעולות שאנחנו חייבים לבצע על מנת שהמכשירים יעבדו בצורה תקינה. כלומר, מערכת בית חכם לא מסירה את האחריות מאיתנו בצורה מוחלטת. מערכת בית חכם יכולה להפעיל את הקומקום החשמלי בשעה קבועה, אבל היא לא יכולה למלא בו מים. מערכת בית חכם יכולה להפעיל את המזגן, אבל היא לא יכולה לנקות את הפילטרים שלו. 
  2. המערכת לא מוגנת במאת האחוזים מפני התקפות האקרים. חשוב לדעת כי מערכות בית חכם מתבססות על תשתית אינטרנט כך שקיים סיכוי שהאקר יפרוץ אותן וישנה את ההגדרות או ינטרל את השליטה שלכם. למשל, האקר יוכל להשתלט על מערכת ההשקייה ולפתוח אותה כך שתפעל באופן רצוף למשך כמה שעות. אתם כבר יכולים לתאר לעצמכם את הנזק שיכול להיגרם בעקבות ההצפה.
  3. לעיתים גורמים חיצוניים גורמים לתקלות במערכת. הפסקות חשמל או באגים במערכת התפעול משפיעים על המערכת ומפסיקות את פעילותה. חשוב לוודא לפני שאתם מתקינים מערכת בית חכם פשוטה או מורכבת, אילו תקלות יכולות להופיע ואיך מתקנים אותן בצורה המהירה והיעילה ביותר. 

6 מוצרי בית חכם שכל בית צריך

כדי שלא תסיימו את הקריאה ותחשבו מה אני עושה עכשיו? איפה מתחילים? מה לחפש בגוגל? ריכזנו לכם את חמשת מוצרי הבית החכם שכל בית צריך:

  1. חיישן תנועה שמטרתו היא לזהות תנועה בבית או בחצר. יש כאלה המתייחסים אליו כאל מערכת אזעקה קטנה. מטרת החיישן היא לזהות תזוזה או תנועה באיזורים מסוימים של הבית ולשלוח התראה לנמערכת ההפעלה של הבית החכם המותקנת על הנייד, על הטאבלט או על המחשב הבייתי. מלבד התראה, ניתן להגדיר כי כאשר החיישן מזהה תנועה הוא יעשה דבר נוסף מלבד להתריע, כגון להדליק אורות או להפעיל מוזיקה רועשת. חיישן התנועה יכול להיות תחליף למתג האור בחדר, כך שאם תתקינו אותו בחדר העבודה או בחדר הילדים הוא ידליק ויכבה את האור כשיזהה תנועה מסוימת בחדר. 
  2. מתג חכם לדוד שיאפשר לכם להדליק את הדוד, גם כשאתם במשרד. תארו לעצמכם יום גשם חורפי ואתם תקועים בפקק חולמים על מקלחת חמה ברגע שתגיעו הביתה. תוכלו בעודכם יושבים ברכב לפתוח את האפליקציה של הבית החכם ולהפעיל את הדוד מרחוק. 
  3. שקע חשמלי חכם המתחבר לאפליקציה בנייד או בטאבלט ומאפשר לכם להדליק או לכבות את המכשיר מכל מקום בבית או מחוצה לו. באפליקציית הבית החכם של שיומי ניתן למשל להגדיר שהשקע החכם יכבה את מנורת הלילה בחדר הילדים בשעה עשר בלילה מבלי שאתם תצטרכו להיכנס לחדר. 
  4. חיישן טמפרטורה מנטר באופן תמידי את הטמפרטורה בחדר ואם קר מדי או חם מדי הוא יכול להתריע לכם או לבצע פעולה מסוימת. לדוגמה, אם בחדר הילדים החיישן יזהה כי הטמפרטורה ירדה מתחת ל-20 מעלות, הוא יפעיל את המיזוג עד שהטמפרטורה תעלה ל–24 מעלות. עוד ניתן להגדיר את פעילות החיישן כמעיין גלאי אש, כך שבמידה והוא מזהה טמפרטורה גבוהה מאוד בחדר הוא יבצע פעולה נוספת, כגון כיבוי מערכות החשמל בבית. 
  5. חיישן דרכי כניסה מיועד לחלון או דלת והוא מזהה פתיחה וסגירה שלהם. החיישן מורכב משני חלקים, כאשר חלק אחד מורכב על המשקוף הקבוע ואילו החלק השני מורכב על החלק שנפתח. כאשר שני החלקים של החיישן מתרחקים זה מזה, הוא יתריע על כך באפליקציית הבית החכם או יעשה דבר מסוים בהתאם להגדרות שקבעתם. לדוגמה, כאשר החיישן יזהה את פתיחת הדלת הוא ידליק את האור בחדר או יפעיל את מאוורר התקרה. גם החיישן הזה יכול לשמש כסוג של מערכת האזעקה ותוכלו לחבר אותו למצלמת רשת. כך, אם החיישן יזהה פתיחה של הדלת או החלון הוא יפעיל את המצלמה וזו תשדר לכם בלייב את מה שקורה בחדר. במידה ותזהו פעילות חשודה, תוכלו כמובן לחייג את המשטרה. 
  6. מנעול חכם מחליף את המפתח ומאפשר לכם לפתוח את הדלת של הבית או לנעול אותה גם אם אתם לא בבית. כבר לא צריך לדאוג אם הילד שכח את המפתח, כבר לא צריך לחכות לטכנאי ולבזבז יום עבודה. ניתן להגדיר כי המנעול החכם יפתח בהתאם לטביעת האצבע או בהתאם לקוד מסוים שתגדירו מראש.

לסיכום, התקנת מערכת בית חכם תשדרג את ההתנהלות בבית ותאפשר לכם לפעול בו ביותר שליטה ויותר נוחות. יחד עם זאת קיימות סכנות ברשת, כגון האקרים או וירוסים היכולים להשתלט על המערכת, לשנות את ההגדרות ואף לגרום לנזקים. 

לכן, בין אם החלטתם להרכיב מערכת בית חכם פשוטה בעצמכם או להתקין מערכת מורכבת מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום ולברר מה המערכת המתאימה לכם ביותר. 

מכירים מישהו שהמאמר יכול לעניין אותו?שתפו איתו:

כל התקנה היא דבר אינדיבידואלי מבחינת הזמנים. ישנם התקנות היכולות לקחת כמה שעות בודדות, וישנם התקנות שיכולות לקחת ימים שלמים. אתר 'בית חכם' אינו מתפשר על זמני ההתקנה, ומתחייב לעמוד בכל הזמנים אשר סוכמו מראש עם הלקוח

אתר 'בית חכם' משתמש בציוד המתקדם ביותר שנמצא כרגע בכל העולם וזאת על מנת לתת ללקוח חוויה טכנולוגית ומתקדמת ולא מתפשרת על איכות

חשוב להבין שאנחנו עובדים עם הציוד המתקדם ביותר בשוק ונותנים ללקוחותינו את המחיר הריאלי ביותר על פי מה שקורה כיום בישראל ובעולם. אצלנו אין העלאות מחיר לא מוסברות. כל ההליך הוא שקוף מאוד ומסוכם מראש לפני תחילת העבודה

אנחנו נותנים כמובן אחריות על המוצרים שאנחנו מספקים ועל ההתקנה עצמה. אנחנו תמיד זמינים ללקוחותינו בכל יום ובכל שעה על מנת לתת חווית שירות מהטובות ביותר שיש כיום בשוק הישראלי

רוצים לשדרג את איכות החיים ? הגעתם למקום הנכון ! השאירו פרטים ונשמח לעזור לכם.

מחפשים לשדרג את איכות החיים בבית?

דברו איתנו עוד היום!